|
Mechelfanaat
|
 |
« Gepost op: Februari 08, 2010, 11:41:06 » |
|
Hallo mede hondensport fans.
Even een vraagje aan de IPO sporters. Gisteren zijn we voor het eerst begonnen om Lexy te leren lossen op de mouw na de vlucht. De eerste keer wilde ze niet meteen lossen en heb ik haar een lijn correctie gegeven ( lijn zat aan het tuig ) Waarna ze netjes los lied. De tweede keer heb ik het los commando wat luider gegeven dan de eerste keer....en ja wel ze loste meteen maar vervolgens kwam ze naar mij toe gelopen. Ik stuurde haar opnieuw de pakwerker pakte haar meteen weer op vervolgens weer los comando...ze laat meteen los en komt weer naar mij toe de pakwerker reageerde meteen waardoor ze wel weer in beet. Maar na 4 keer dit zelfde geizen te hebben zijn we maar gestopt.
Nu denken wij dat ze naar mij toe wil komen om de bal te halen, want als ze na het winnen vwn de mouw deze weer bij mij los moetlaten krijgt ze na het lso comando de bal.
Na het lossen op de mouw bij de pakwerker moet ze gaan bewaken inplaats van naar mij toe komen.
ik hoop dat jullie mijn probleempje zo een beetje begrijpen?
Om dit probleem op te lossen zoek ik nu dus naar een gepaste oplossing. Wie heeft tips ???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boutcha
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 08, 2010, 11:52:13 » |
|
1 Ga jij eens naast de pw staan en je zegt los en doet teken dat ze moet zitten, en zou bouw je stap voor stap de afstand op ? 2 De pw zegt dat ze na u bevel... moet zitten en houd haar vast aan een lijntje... en als beloning krijgt ze van hem het balletje of mag terug inbijten? 3 Of de pw houd haar lijn vast en jij geeft op afstand het bevel zit ? Ik doe wel geen ipo maar belgische ring  maar bij ons moeten ze bij transport ook bij de pw blijven tot hij weer beweegd .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 08, 2010, 12:37:31 » |
|
Hoever sta je van de pw af?
|
|
|
|
|
|
a dog is not for in the living, it is a living! 
|
|
|
|
Angela
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 08, 2010, 12:43:03 » |
|
ik zou het lossen door de pakwerker laten doen.. alle aandacht in dit gedeelte van IPO is bij de pakwerker.. de hond moet niet in de war raken door op jou te letten.,. pas als de pakwerker haar leert lossen, kun je het dus met een commando gaan verbinden.. Zo heeft mijn man het ook gedaan en die hond bewaakt super en enkel haar oren verraden waar of dat mijn man loopt/staat...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gos
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 08, 2010, 13:08:50 » |
|
Uit je verhaal kan ik niet helemaal opmaken of je hond nu gewoon het krijgen van de bal leuker vindt dan het bijten op de mouw, of dat ze door de correctie bij het lossen, het lossen zelf nu meteen associeert met naar jou toe lopen. Het fijne is in ieder geval dat je hond gemakkelijk lost. Ik zou de bal nu even achterwege laten en de hond bij de pakwerker laten blijven. Nu doen wij wel geen IPO, maar KNPV, maar ik denk dat het principe hetzelfde is. Even lekker laten bijten, dan laten lossen, zit en dan meteen weer laten bijten (aangegeven daar de pakwerker). Dat zitten bouw je dan langzaam uit zodat de hond langer attent blijft en gaat bewaken. Ook kun je er dan steeds verder vandaan gaan staan, de hond heeft dan inmiddels geleerd altijd de pakwerker in de gaten te houden. De hond leert zo dat er altijd nog wat kan komen en dat de beloning bij de pakwerker te halen is. Dat maakt het lossen meteen "leuker" omdat het zeker in het begin gevolgd wordt door weer te mogen bijten. En dan dat balletje pas aan het einde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perle
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 08, 2010, 13:25:46 » |
|
Extra lijntje aanhangen zodat de pakwerker dit kan grijpen, en haar rustig in bewaken kan helpen. Eventueel loop jij dichterbij, en helpt haar de eerste keren kortbij. Dat balletje kan nog altijd, maar ze moet doorkrijgen dat dat pas aan het eind van de oefening komt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maart
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 08, 2010, 15:11:47 » |
|
wij belonen nooit met een balletje tijdens pakwerk, ik denk dat geen één van de honden ernaar zou kijken ook niet  Ik zou idd de pakwerker een lijn in handen geven, zodat ze niet weg kan en haar beloning telkens bij de pakwerker vindt (het opnieuw mogen inbijten). Eventueel afsluiting met zo een oefening en haar als beloning de mouw naar de auto mogen dragen (kun je altijd daar nog je balletje boven halen). Maar persoonlijk zou ik dus niet meer werken met een balletje. Nu lijkt het alsof ze het bijten een opgave vindt dat ze moet doen om vervolgens beloond te worden daarvoor. dat zou ik dus ombouwen naar het bijten is de beloning, het meekrijgen van de mouw de ultieme overwinning.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gos
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Februari 08, 2010, 15:26:23 » |
|
wij belonen nooit met een balletje tijdens pakwerk, ik denk dat geen één van de honden ernaar zou kijken ook niet  Hier ook niet  Ze zijn gek van ballen, maar zijn er compleet ongevoelig voor in de omgeving van een pakwerker.Hte bijten, of zelfs enkel het bewaken op zich zijn de beloning.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
crutz
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 08, 2010, 15:43:07 » |
|
wij belonen nooit met een balletje tijdens pakwerk, ik denk dat geen één van de honden ernaar zou kijken ook niet  Hier ook niet  Ze zijn gek van ballen, maar zijn er compleet ongevoelig voor in de omgeving van een pakwerker.Hte bijten, of zelfs enkel het bewaken op zich zijn de beloning. hier ook al......het is al een opgave als je begint met apport tijdens het transport omdat de helper gewoonweg interessanter is.....als het kwartje eenmaal valt is het apporteren ook leuk hoor  maar bijten in eerste instantie toch echt leuker (in 2de instantie ook, maar dan kennen ze de oefening  ) maar idd, evt met lijntje naar de helper, maar wat ook kan is gewoon nog kort bij blijven zelf, dus niet op afstand, lossen en dan weer aanbijten vanuit het bewaken, maar dan wel dat jij er naast staat en de afstand tussen jou en de hond langzaam groter maken.....
|
|
|
|
|
|
http://www.likeahurricane.nlBreed by choice, not by chance....... verwacht 15 augustus G-nest Umi du Bois des Trembles x Duvel-Balou met Leeuwenmoed
|
|
|
|
Perle
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Februari 08, 2010, 15:46:04 » |
|
wij belonen nooit met een balletje tijdens pakwerk, ik denk dat geen één van de honden ernaar zou kijken ook niet  Ik zou idd de pakwerker een lijn in handen geven, zodat ze niet weg kan en haar beloning telkens bij de pakwerker vindt (het opnieuw mogen inbijten). Eventueel afsluiting met zo een oefening en haar als beloning de mouw naar de auto mogen dragen (kun je altijd daar nog je balletje boven halen). Maar persoonlijk zou ik dus niet meer werken met een balletje. Nu lijkt het alsof ze het bijten een opgave vindt dat ze moet doen om vervolgens beloond te worden daarvoor. dat zou ik dus ombouwen naar het bijten is de beloning, het meekrijgen van de mouw de ultieme overwinning. Goed idee... Ik zou hier ook niet met een balletje moeten staan zwaaien.. een bijtrol mss wel, maar dat werkt ook alleen maar omdat ze zéér goed weten dat ze niet mogen verder bijten, en dan kiezen ze toch maar voor afreageren op de bijtrol.  (en ik gebruik dit niet bij deze oefening)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DJANGO
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: Februari 08, 2010, 16:47:20 » |
|
raar de pakwerker haar laten lossen ??? is wel heel raar om te leren lossen moet toch op u bevel komen en niet van en pakwerker ;gewoon dicht bij de hond gaan staan en los roepen kunje er nog blijf bij zeggen zodat ze het gewoon word ook beter nast de hond gaan stan op het begin gaat ze zeker niet na achter kijken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perle
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Februari 08, 2010, 17:21:19 » |
|
Nee, het bevel moet van de geleider komen, inderdaad. Maar doordat de PW een lijntje kan vastnemen, kan die de hond wel helpen om niet weg te lopen, en mooi te gaan zitten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Angela
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Februari 08, 2010, 17:35:31 » |
|
Ben dat niet met jullie eens.. voor een hond blijft dit toch een spel, ik zeg niet dat je dat vol moet houden, ik zeg enkel dat je het aan moet leren vanuit de pakwerker.. daar is de hond mee bezig.. zeker deze hond die dus snel combinaties maakt en dus onder de pakwerker vandaan gaat.. de drift van deze hond ligt dus minder hoog zodat hij/zij onder pakwerker naar baas gaat.. Dit kun je voorkomen, door de pakwerker eerst aan te laten leren.. het commando komt later van de baas, dat later kan al snel zijn... maar de combinatie moet eerst gemaakt worden.. en de hond moet niet én met het leren lossen bezig gaan én met pakwerker én dan ook nog eens met zijn baas....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de Limit
Newbie

|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 08, 2010, 18:10:09 » |
|
Kan de hond zitten voor de pakwerker zonder te bijten? Ik leer mijn honden eerst bewaken (zitten voor de p.w. en niet bijten) de beloning hiervoor is bijten en winnen, als de hond gedurende langere tijd goed gefixeerd onder de pakwerker kan zitten dan pas leren lossen op de p.w. Als je het goed opgebouwd hebt zal de hond na het lossen de positie kiezen van waaruit hij weet dat hij mag bijten...zitten voor de p.w. De eerste keren laat je de hond lossen, in zit komen en direct weer bijten en winnen zodat hij terug komt bij het eerste plaatje en dat bouw je uit.
Jeannet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lies
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Februari 09, 2010, 14:58:18 » |
|
Hallo mede hondensport fans.
Nu denken wij dat ze naar mij toe wil komen om de bal te halen, want als ze na het winnen vwn de mouw deze weer bij mij los moetlaten krijgt ze na het lso comando de bal.
Ik denk het zelfde als wat jullie zelf al denken. Het lossen van de mouw koppelt ze nu aan balbeloning en ziet de mouw niet als ultieme beloning. Zou met het leren lossen nog naast de aangelijnde hond gaan staan, commando los van de geleider, direct weer laten bijten. Mouw winnen, samen met hond en buit rondje lopen terug naar de pakwerker zodat hij de mouw weer kan aantrekken en herhalen. Einde pakwerk, lekker de hond de mouw mee laten nemen naar de auto. Heeft ze goed door dat goed lossen haar de mouw weer opleverd zal ze sneller in de bewaking komen en geen balbeloning meer bij jou gaan zoeken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|